HTC is een echt merk geworden. De kans dat een Nederlandse consument begin
2006 in een telefoonwinkel om een HTC-mobieltje vroeg, was nihil.

Nu, ruim drie jaar later, is HTC een algemeen bekend label. Gewone mobiele telefoons maakt het Taiwanese bedrijf niet, het is gespecialiseerd in smartphones. Maar in die, hard groeiende, markt heeft HTC zich in korte tijd weten op te werken tot de op drie na grootste producent ter wereld.

In Nederland neemt HTC naar eigen zeggen zelfs een tweede plek in, in smartphoneverkopen.

Kwartaalcijfers als bewijs

HTC maakte maandag 6 juli de cijfers over het tweede kwartaal bekend. Deze bewijzen dat het bedrijf flink aan de weg timmert. HTC toonde een kwartaalwinst van omgerekend 142 miljoen euro, iets minder dan hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar veel beter dan analisten hadden voorspeld. Dat meldt persbureau Reuters.

Het is een knappe prestatie van de Taiwanezen dat ze in no time kunnen
meedraaien met grote jongens als Apple, Nokia en Research in Motion, de
maker van de Blackberry. Hoe is dit HTC gelukt?

Langere aanloop dan drie jaar

Om te beginnen bestond HTC al voordat het in juni 2006 onder eigen naam
internettelefoons ging verkopen.

De High Tech Computer Corporation werd in 1997 in Taiwan opgericht. De eerste
negen jaar van zijn bestaan legde HTC zich toe op het bouwen van telefoons
voor andere bedrijven. Zo produceerde HTC mobieltjes voor vrijwel alle grote
telecomconcerns, waaronder T-Mobile, Vodafone en het Amerikaanse Sprint. Die
plakten vervolgens hun eigen merknaam op de toestellen die uit de
HTC-fabriek kwamen rollen.

Op eigen merkbenen

HTC besloot in 2006 ook voor eigen roem te gaan, na jaren voor andere
partijen geproduceerd te hebben. Nu, na drie jaar HTC-telefoons in de
schappen, bouwt de smartphone-specialist hoofdzakelijk nog voor zichzelf.

En met succes. In 2008 verkocht HTC 5,9 miljoen telefoons. Dat is 4,2 procent
van de wereldwijde smartphone-markt, aldus marktonderzoeker Gartner.
Misschien geen dominante positie, maar wel knap, gezien het sterke
deelnemersveld met fabrikanten als Nokia en Apple. Bovendien blijft HTC
groeien: aan het eind van het eerste kwartaal van 2009 was het marktaandeel
gestegen
naar 5,4 procent.

Samenwerking Windows

De jaren als fabrikant voor andere merken hebben HTC een aantal voordelen
opgeleverd.

Ten eerste is het Taiwanese bedrijf sinds die tijd 's werelds grootste
telefoonmaker voor smartphones met Microsofts besturingssysteem Windows
Mobile. Voor veel telecombedrijven maakte HTC telefoons met Windows,
waardoor het bedrijf nog altijd een belangrijke partner voor Microsoft is.

Tijd voor onderzoek

Daarnaast heeft HTC die periode nooit grote budgetten voor marketing nodig
gehad. Het bedrijf richtte zich volledig op onderzoek en productie. Nog
altijd is een kwart van het personeel volgens HTC werkzaam in de
onderzoekstak.

Volgens Mark Moons, countrymanager Benelux van HTC, zijn innovatie en techniek
nog steeds succesfactoren. "Een Nokia moet het vaak hebben van zijn
merk, zijn bekendheid", meent hij. "Bij ons gaat het echt om de
inhoud: wat kunnen de toestellen?"

Nog een voordeel is dat HTC zich heeft gespecialiseerd in internettelefoons.
Door geen 'ouderwetse' toestellen te maken, kan het bedrijf alle energie in
smartphones steken.

Vroeg erbij

HTC is bovendien één van de oprichters van de Open Handset Alliance, een
samenwerking die geleid heeft tot Android, het mobiele besturingssysteem van
Google.

Het is tekenend voor HTC dat het niet is blijven leunen op het succes van zijn
telefoons met Windows Mobile, maar dat het vroeg in Android is gestapt.
Android is voorlopig nog vooral een belofte en HTC toont zich
vooruitstrevend door nu al op het besturingssysteem in te zetten.

Een golfje Android-telefoons van HTC

De eerste drie telefoons met Android die in Nederland verkrijgbaar zijn,
komen van HTC: De G1 (ook wel HTC Dream), de HTC Magic en de HTC Hero, die
half juli in Nederlandse winkels ligt.

Moons: "We zijn vroeg met Android begonnen. Dat betaalt zich nu uit in de
eerste drie Android-toestellen. Onze concurrenten zeggen ook met
Android-telefoons te komen, maar vooralsnog zijn het alleen nog maar
aankondigingen in persberichten." Volgens Moons is Windows Mobile nog
altijd belangrijk, maar voorspelt HTC een heel grote toekomst voor Android.

En daarmee indirect ook voor HTC.

Echt merk met marketingapparaat

Zoals het een echt merk betaamt, heeft HTC inmiddels ook een flink
marketingapparaat. Het bedrijf sponsort zelfs, samen met kledingmerk
Columbia, een wielerploeg in de Tour de France.

En de eerste ritzege is al binnen. Zondag 5 juli won sprinter Mark Cavendish
de eindspurt van de tweede Touretappe. Een mooie opsteker voor het
ambitieuze telefoonmerk.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl